Gå til innholdet
<!--@Item.AltTekst-->

Salgssjef Vestlandet

Ny salgssjef vil styrke Kymars servicetilbud

Den 1. januar i år tiltrådte Arne Lund stillingen som Kymars salgssjef for Vestlandet.

– Med Arne på laget får vi styrket kapasiteten vår på salg og kundeoppfølging i dette viktige området, forteller adm. dir. Ulf R. Pettersen i Kymar. – Vi kjenner Arne godt fra tidligere, og anser ham som en dyktig fagmann og en trivelig kar. Vi er overbevist om at han vil gjøre en kjempefin jobb for kundene våre.

Kymars har en unik kombinasjon av produktsalg og verkstedtjenester

– Jeg har virkelig gledet meg til å til å ta fatt, sier Arne entusiastisk fra Kymars avdeling i Bergen. – Kymar er et veldig spennende firma med svært kompetente fagfolk. Og deres kombinasjon av produktsalg og verkstedtjenester er helt unik. I min forrige jobb drev vi kun med rent komponentsalg, og kundene spurte meg stadig om vi ikke også kunne hjelpe dem med service og felttjenester.

– Slik jeg ser det er trenden at kunder ønsker å ha færrest mulig leverandører å forholde seg til, fortsetter han. – Derfor er det en stor fordel for Kymar at de både selger produktet, kan foreta installasjonen av det og ta seg av service og eventuelle reparasjoner. Det er ikke mange konkurrenter i markedet vårt som kan tilby et så bredt tjenestespekter, i alle fall ikke i samme omfang som vi.

Ifølge Ulf har Arne drevet med elektromotorer halve livet.

– Jo, det stemmer nok, det, innrømmer Arne. – Jeg er i utgangspunktet utdannet elektriker og har gjennom store deler av yrkeslivet mitt jobbet i selskaper som har drevet med elektromotorer, frekvensomformere og diverse utstyr til disse.

Viktig å følge opp kundene våre

– Min hovedoppgave blir å styrke Kymars stilling på Vestlandet. Her står oppfølging av kundene våre svært sentralt, påpeker Arne. – Dette betyr blant annet at vi skal sørge for at kundene opplever kortest mulig responstid på forespørslene sine. Og like viktig er det å sikre at leveransene våre ut til kundene går som smurt.

– Vi i Kymar mener at jobben ikke er gjort eller produktet ferdig levert før vi har forsikret oss om at alt er på plass og kunden er fornøyd, fastslår Arne Lund.

<!--@Item.AltTekst-->

Kymar styrker sin kapasitet og kompetanse på tilstandskontoll ved å inngå et samarbeid med AMPs

Kymar og AMPs etablerer et spennende samarbeid som bidrar ytterligere til å være total leverandør av produkt, tilstandskontroll og verkstedstjenester på vedlikehold og reparasjoner. Bruken av tilstandsbasert vedlikehold på roterende produksjonsutstyr øker og bidrar til å forhindre uønsket og kostbar driftsstans hos kundene.

AMPs står for Asset Management & Predictive Solutions, og selskapet holder til på Sotra utenfor Bergen. AMPs er spesialist på tilstandskontroll og har de høyeste sertifiseringene i Norge for vibrasjons analyse: Kategori 4 i forhold til ISO. Adm. dir. Tommy Glesnes er i tillegg sertifisert som europeisk vedlikeholds ekspert.

– AMPs tilbyr blant annet tilstandskontrollsystemer og i hovedsak vibrasjons systemer for roterende maskiner, opplyser adm. Dir. Ulf R. Pettersen i Kymar. – Kymar har også eget team på tilstandskontroll innenfor vibrasjons analyse og sertifisering ISO kat. 3. I tillegg har og Kymar flere elektriske tilstandskontroll teknikere inkl. komplett Ex. Inspeksjoner.

– Samarbeidet gjør at vi har stor kapasitet og ikke minst at AMPs tilfører oss ytterligere kompetanse, da de har alle sertifiseringer og er komplett med hensyn til tilstandskontroll, opplæring og igangsetting av vedlikeholdssystemer, fortsetter han. – Dette og ikke minst det å gjennomføre vedlikehold på mekanisk og elektrisk utstyr.

– Sammen kan AMPs og Kymar ta overordnet driftsansvar på hele eller deler av produksjonsutstyret til kundene, fastslår (f.v.) Tommy Glesnes i AMPs og Arild Femtegjeld og Ulf R. Pettersen i Kymar.

Vi er opptatt av å forbedre vedlikeholdsprogrammet

– Tilstandsbasert vedlikehold har over flere år blitt en viktig del av mange vedlikeholdsprogram. Vår erfaring er at svært få har et velfungerende TK-program som hvert år sikrer bedre og bedre kontroll på maskinparken. Det er her vi posisjonerer oss, og sørger for at tilstandskontrollprogrammet gir betydelig økonomisk gevinst. På samme måte som vi rapporterer tilstanden på utstyret, så rapporterer vi også «tilstanden» på vedlikeholdsprogrammet gjennom KPI’er og trender for å sikre kontinuerlig forbedring, sier Glesnes.

Effektivt som ved en pitstop

– Det ligger et stort potensial i å forbedre tilstandskontrollprogrammene, og dermed lettere kunne planlegge vedlikeholdet og unngå slik uønsket driftsstans, fastslår Pettersen. – Vi sørger da for at alt er godt tilrettelagt på forhånd i forbindelse med en planlagt driftsstans. Når tiden er inne, utfører vi vedlikeholdet med presisjon og kvalitet, og lar hele operasjonen foregå raskt og effektivt, som i en pitstop.

– Her må nevnes at både Kymar og vi også er opptatt av 'reliability maintenance'; altså vedlikehold basert på stor pålitelighet, tilføyer Glesnes. – Dette betyr at vi sørger for at produksjonsutstyret skal få lengst mulig levetid.

Vi kan ta alt eller deler av det

– Vi kan ta vedlikeholdet på alt roterende produksjonsutstyr ute hos kundene, eller bare deler av det. Det er selvsagt helt opp til dem å avgjøre, presiserer Arild Femtegjeld. Han er senior TK-tekniker i Kymar. – Vårt mål er uansett at kunden skal ha så høy oppetid som mulig.

Digitalisering av vedlikeholdsarbeidet

– Stadig mer av informasjonen i forbindelse med vedlikehold blir nå digitalisert, sier Pettersen. – Her kan vi være en god partner for kundene våre ved at vi både kan levere erfaringsdata og ekspertise.

– En av våre roller her er forsyne kundene våre med sensordata, systemdata eller digitale rapporter, utdyper Glesnes. – En annen er at etter hvert som mer og mer utstyr får påmontert alarmer, kommer kundene til oss og sier at de har gått alarmer på en pumpe eller motor. «Kan dere gjøre en ekspertdiagnose?» spør de. Da går vi inn og foretar en grundigere analyse og stiller en korrekt diagnose på utstyret. Slik kan vi også hjelpe de som er i gang med digitaliseringsprosjekter.

Både til land og til vanns

– AMPs har frem til nå jobbet klart mest mot marine og offshore, mens vi i Kymar har mest kunder innen landbasert industri, tilføyer Pettersen. – Så nå trekker vi AMPs inn på land, mens de drar oss ut til sjøs.

– Hvorvidt det roterende utstyret står på land eller til sjøs, er jo forsåvidt det samme. Uansett trenger det godt vedlikehold og et effektivt tilstandskontrollprogram, smiler Tommy Glesnes.

<!--@Item.AltTekst-->

Vi har inngått ny autorisasjonsavtale med ABB

KYMAR er ABB «Authorized Value Provider»

ABBs «Value Provider Program» er et globalt konsept hvor ABB-partner blir sertifisert og autorisert for utvalgte produkter og tjenester. KYMAR er en ABB-autorisert partner innen salg og support av lavspenningsmotorer.

Med å være ABB authorized value provider har KYMAR mulighet for å levere autoriserte tilbud på løsninger, support, service og ingeniørtjenester i samarbeid med ABB. Med å være en del av dette nettverket har vi flere muligheter og fleksibilitet ved kjøp av ABB produkter og service.

Vår gode kjennskap tll lokale markeder og kompetanse på ABB produkter og tjenester sikrer at vi kan levere løsninger raskt, effektivt og sammenhengende på tvers av ABB sin produktportefølje.

<!--@Item.AltTekst-->

Ny distribusjonsavtale mellom Kymar og ABB

Kymar har inngått distribusjonsavtale med ABB om salg av elektromotorer og frekvensomformere.

I mange år har produktsalg vært en viktig del av Kymars virksomhet. Nå satser vi ytterligere på dette området ved å inngå en ny distribusjonsavtale med ABB. Dette betyr at Kymar nå bygger opp lager av ABBs motorer på alle sine lokasjoner (i Moss, Klepp, Bergen og Trondheim). Dermed kan vi tilby kundene både nærhet og rask respons.

Vi i Kymar har allerede lang erfaring og høy kompetanse innenfor dette produktområdet, og med ABB på laget sikrer vi at vi stadig videreutvikler oss. 

Også i fremtiden vil Kymar levere motorer fra de fleste andre leverandører, når kundene våre ønsker dette.

Men Kymar tilbyr mer enn salg av nye produkter: Hos oss møter du folk med høy kompetanse som kan gi verdifulle råd. Dette gjelder ikke bare i valget av riktig motor eller omformer; de kan også hjelpe deg med å avgjøre hvorvidt du bør kjøpe nytt eller heller reparere det gamle.

<!--@Item.AltTekst-->

Nå har vi stort lager av ABB-motorer

Tidligere ble motorer fra ABB til norske kunder levert fra Sverige eller Tyskland. Nå kan disse kvalitetsmotorene raskt leveres fra Kymars lagre i Moss og Trondheim.

– Dermed får kundene her i landet mye raskere levering av kvalitetsmotorer fra ABB, sier Jonas Rossby i Kymar. – Nå kan vi sende motorene direkte til dem fra hovedlageret vårt i Moss eller fra regionslageret i Trondheim. Dette er en naturlig følge av å være ABB forhandler med «Autorized Value Provider» avtale.

 Stort utvalg av ABB-motorer

– Vi er nå i full gang med å bygge opp et omfattende lager av ABBs mange forskjellige motorer, både i aluminium og støpejern, forteller Jonas. – Særlig innen ventilasjonsbransjen er lette aluminiums motorer populære. Her er utvalget vårt svært godt; og det blir stadig bedre. Vi fører også flenser i ulike formater, og hos oss kan du også få bygget om og modifisert motorene dine.

I tillegg kan Kymars kompetente medarbeidere også gi gode råd om hvorvidt det lønner seg å kjøpe ny motor eller reparere den gamle. Dette gjør Kymar til noe mer enn en tradisjonell leverandør eller reparatør.

Kymar tar seg av alt

– Og skulle det være noen modeller vi ikke har på lager, både når det gjelder aluminium- og støpejernmotorer, får vi dem raskt tilsendt fra ABBs hovedlager i Västerås eller Menden i Tyskland, opplyser Jonas. – Vi tar da oss av alt som har med disse bestillingene og leveringen å gjøre.

 

<!--@Item.AltTekst-->

Nå kan vi tilby EX-inspeksjoner på all elektro.

Kymar har nå inngått et tett og spennende samarbeid med Norse Technology på alt som har med inspeksjoner og kontroll av el.installasjoner å gjøre.

– Som du vet, er vi i Kymar spesialister på å reparere og inspisere elektriske motorer og generatorer; ja, praktisk talt på alt som roterer og går på strøm, sier COO John I. Resell i Kymar. – Blant annet har vi sertifiserte verksteder i Moss og Stavanger for å kunne overhale EX-motorer.

Komplett EX-inspeksjon

– Mens vi på vår side foretar de årlige EX-inspeksjoner på alt som har med motorer å gjøre, så inspiserer og godkjenner Norse alt øvrig el-utstyr, slik som for eksempel lysbrytere, koblinger og skap, fremhever han. – Nå har våre to selskaper fått samme eiere, og samlet oss i en større pool med gode ressurser. Dette betyr at vi nå kan tilby en komplett EX-inspeksjon til alle kundene våre. Dermed får de også færre leverandører å forholde seg til.

Vi lærte dem opp

Norse Technology og Kymar har faktisk i lang tid delt flere oppdrag ute på oljeriggene i Nordsjøen.

– Vi erfarte da at vi samarbeidet meget bra og utfylte hverandre godt, forteller John. –  Det hendte også at vi i Kymar ikke kunne avse nok medarbeidere til et oppdrag. Da leide vi gjerne inn folk fra Norse, og lærte dem å foreta EX-inspeksjoner på vår del av oppgaven, også.

– Takket være samarbeidet med Norse, kan vi i Kymar nå tilby totalpakker på alt som har med inspeksjon og installering av elektro å gjøre; både til land og til vanns, oppsummerer John.

<!--@Item.AltTekst-->

Ny løsning fra ABB reduserer motorens nedetid med inntil 70% og øker levetiden med 30%

ABB Ability™ Smart Sensor festes enkelt på rammen til lavspentmotoren. Så overvåker den motorens tilstand og bruker informasjonen til å effektivisere driften av den.

– ABB har nå utviklet en kompakt smartsensor som med enkle grep kan festes direkte på rammen til lavspentmotoren, forteller produktsjef Tommy Hanssen i ABBs Robotics and Motion division. – Den har fått navnet ABB Ability Smart Sensor, og er batteridrevet. Så ingen tilkoblingsledninger er nødvendige.

Dataene videresendes til operatøren

ABB Ability™ Smart Sensor overvåker og fanger opp data om vibrasjon, temperatur og andre viktige parametere fra motoren. Ved hjelp av innebygde algoritmer analyseres så disse dataene før informasjonen om motorens tilstand overføres trådløst til anleggsoperatørenes smarttelefon, nettbrett eller PC. Dermed får de også beskjed om når tiden er inne for en service på motoren.

Store besparelser

– Informasjonen som ABB Ability™ Smart Sensor gir, gjør at du kan redusere motorens nedetid med inntil 70 prosent, opplyser Hanssen. – I tillegg forlenges motorens levetid med hele 30 prosent, samtidig som energiforbruket minskes med opp mot 10 prosent.

– Smartsensoren kan installeres på alle ABBs lavspenningsmotorer, og på en rekke motorer fra andre leverandører. Dette betyr at denne nye løsningen kan gjøre et enormt antall motorer om til smarte enheter, og gjør dem dermed i stand til å dra nytte av intelligente tjenester, fastslår Tommy Hanssen.

For mer informasjon, kontakt oss i Kymar.

 

<!--@Item.AltTekst-->

Skipselektro? Ja det fikser vi også

Hvis det roterer og går på strøm, så ordner vi i Kymar det. Og ikke bare til lands, men også til vanns. Men i tillegg til å være spesialister på elektromotorer, har vi på avdelingen vår i Bergen to svært dyktige og meget erfarne skipselektrikere: Steffen Grimstad og Marius Tuv. De har jobbet innenfor dette faget i hele sitt yrkesarktive liv.

– Jeg vokste opp på Bjorøy like utenfor Bergen, så jeg har alltid hatt denne sterke interessen for sjøen. Derfor var det naturlig for meg å velge et yrke med tilknytning til det maritime, og dermed endte jeg opp som skipselektriker, forteller Marius Tuv på telefonen. For like før vi skulle besøke ham og Steffen Grimstad på Kymars verksted i Nyborg utenfor Bergen, ble han utkalt til et hasteoppdrag i Florø. 

Lang og solid erfaring på skipselektro

Marius gikk først i lære hos Siemens, og var etterpå 7,5 år i sjøforsvaret som skipselektriker. Til Kymar kom han fra Frydenbø Industri i januar i år.

– Totalt har jeg 20 års erfaring innen skipselektro, opplyser han. Mye av det jeg har gjort er bygging og vedlikehold av styresystemer, opplyser han. 

– De har en meget bra linje for maritim elektro i Haugesund, så jeg tok en del av utdannelsen min der, forteller Steffen Grimstad. – Etterpå ble jeg ansatt hos Rieber Shipping i hjembyen Bergen. Der seilte jeg i åtte år på offshorerettede båter rundt omkring i verden. Blant annet har jeg vært mye både i Nord- og Sør-Amerika og i Afrika. 

– Siden begynte også jeg hos Frydenbø, og ble kollega med Marius. Da hadde vi oppdrag rundt omkring i hele verden, der min hovedoppgave var thrustere, tilføyer han. 

"Du har vel jobbet med den båten også, du"

Det er derfor ikke få skip Steffen og Marius har hatt fingrene sine i opp gjennom årene. Fra stua si hjemme har Marius god oversikt over fjorden, og han sjekker alltid båtene som seiler forbi der nede.

– Kona blir litt lei avbrytelsene dette fører til stadig vekk, og sier: 'Ja, du har vel jobbet på den båten der også, du'. Og det stemmer jo ofte, ler han. – Jeg har også jobbet mye med oppdrettsanlegg, både på båt og fôrflåter.

– Jeg bor i Fyllingsdalen, uten utsikt sjøen, forteller Steffen. – Men jeg truer med at så snart ungene flytter ut, skal jeg seile igjen. Så sant jeg finner en velegnet båt, da. Men det blir i så fall først om sju år, minst … 

Gjør alt innen elektromekanisk

Det er tydelig at Steffen og Marius trives med å jobbe sammen, og de har mange oppdrag rettet mot den maritime bransjen, i tillegg til en god del innenfor landbasert industri, også.

– Kymar har et stort og flott verksted her i Bergen, påpeker Steffen, som har jobbet her siden 2014. – Men både Marius og jeg liker nå likevel best å reise ut på oppdrag. 

– Disse oppdragene dreier seg ofte om det elektriske, sier Marius. – På skip jobber vi mye med tavler og roterende utstyr. Men samtidig er både Steffen og jeg litt sånn altmuligmenn. Vi kan gjøre alt innenfor elektromekanisk, men også mekanisk: For eksempel bytter vi mye kulelager. 

Vi sier aldri nei

– Jakten på nye utfordringer var en av de gode grunnene til at jeg valgte å komme hit til Kymar, tilføyer han.

 – Ja, her i Kymar liker vi utfordringer, dem tar vi på strak arm. Hverken Marius eller jeg er redde for å ta tak i noe som helst innenfor nyinstallasjoner, vedlikehold eller service av elektromekanisk utstyr, hverken til lands eller vanns. Og vi har aldri sagt nei til en jobb, fastslår Steffen Grimstad.

<!--@Item.AltTekst-->

7ocean er vår nye og spennende samarbeidspartner på Nordvestlandet

Ved årsskiftet inngikk Kymar samarbeid med det teknologibaserte selskapet 7ocean i Ålesund. Dermed er Kymar nå svært godt representert i hele Sør- og Midt-Norge.– Samarbeidet med Kymar kommer til å være nært innenfor mange områder, forteller Group CEO  Mareno K. Nakken hos 7Ocean AS (foto: 7Ocean)

– Dette samarbeidet innledet med at 7ocean fant det naturlig å drive med mer enn kun utleie og rekruttering av teknisk spisskompetanse, forteller daglig leder Ulf R. Pettersen i Kymar. – Derfor tok de kontakt med oss. – De har lang erfaring og spisskompetanse innenfor vårt fagfelt, og Kymars portefølje av produkter og tjenester passer derfor utmerket for dem. Så da 7ocean bestemte seg for også å satse på produktsalg, var det naturlig for dem å kontakte oss. 

I følge nettsiden til 7ocean har de tradisjonelt hatt fokus på ingeniør-ressurser og servicetjenester innen hovedsakelig maritim industri og olje & gass. Group CEO Mareno K. Nakken hos 7ocean AS, bekrefter at selskapet som har sine røtter tilbake til år 2002, har jobbet mest med utleie av personell innen det maritime segmentet, i tillegg til olje & gass.


Langt bedre dekning på Nordvestlandet

– I den senere tid har det også blitt mer direkte rekruttering, opplyser Nakken. – Etter hvert har vi også begynt å operere innenfor bransjer som marine/oppdrett, bygg og anlegg, IT osv. Altså mot alle bransjer med behov for teknisk spisskompetanse.

– 7ocean, som i utgangspunktet er landsdekkende, vil nå ha hovedfokus på området fra Sognefjorden og opp til Trøndelag grense når det gjelder Kymars produkter og service, forklarer Nakken. – Samarbeidet med Kymar kommer også til å være nært innenfor flere andre områder, for eksempel ved at spisskompetanse eller hele team med våre ingeniører og teknisk personell, kan bistå Kymar i deres landsdekkende prosjekter.

– Det skjer veldig mye interessant i denne regionen, både innenfor oppdrettsnæringen, verftsindustrien og annen tung industri, påpeker Ulf. – Vi hadde ingen god dekning her fra før. Dette området utgjorde et hull i kartet vårt, mens 7ocean var solid etablert akkurat her og hadde opparbeidet seg et godt fungerende nettverk. Så ved å få denne dyktige og spennende partneren med på samme lag som våre avdelinger i Moss, Stavanger, Bergen og Trondheim, er Kymar nå meget godt representert i hele Sør- og Midt-Norge.

Nærhet fører til bedre service

– Vi har dermed fått et unikt distribusjonsapparat i begge disse landsdelene, fastslår Ulf. – I tillegg fører denne sterke og solide lokale forankringen til at vi kjenner godt til og har gode kunnskaper om bransjene og aktørene som holder til der. Og dette er svært viktig for oss i Kymar, fordi det er nettopp denne nærheten og tilhørigheten som gjør oss i stand til å yte god service til kundene våre.

Høyt kvalifisert personell

Kymars nye samarbeidspartner 7ocean har i dag ca. 30 ansatte, der utleie av teknisk høyt kvalifisert personell står svært sentralt i virksomheten deres.

– Oppdragsgiverne våre er bedrifter som ikke har den nødvendige spisskompetansen selv eller som trenger ytterligere ressurser i perioder, sier Nakken. – Derfor leier de denne kompetansen fra oss, siden vi har et anerkjent navn i markedet og konkurransedyktige priser. Vi i 7ocean vet hva både kunde og kandidat snakker om fagmessig. Vi har stor fleksibilitet angående tradisjonell utleie, ofte over lengre tid, direkte rekruttering eller en kombinasjon av dette, og finner raskt frem til den beste løsningen for både kunde og kandidat.

– Det skjer veldig mye interessant på ­Nordvest­landet, og med 7Ocean har vi nå fått god dekning der, sier daglig leder Ulf R. Pettersen i KymarSamarbeidet med Kymar vil gi vekst

– I tillegg til utleie og rekruttering av personell og team, tilbyr 7ocean også ulike kurs og kompetanseutvikling av ingeniører og annet teknisk personell. Nå har vi store forventninger til det nye samarbeidet med Kymar. Vi tror dette vil føre til vekst og positiv utvikling for begge selskapene våre, ikke minst på grunn av de gode synergieffektene som samarbeidet vårt vil medføre, smiler Mareno K. Nakken.

 

<!--@Item.AltTekst-->

Kymar 75 år: – Det kommer sikkert til å gå bra i hundre år til

– Frank Coates grunnla selskapet ElektroMek i Dronningens gate 11 i Moss en maidag i 1945, forteller Tore Harstad. Han startet som læregutt i selskapet vårt i 1965, og er den som vet mest om Kymars 75 år lange historie. I dag er han 72 år og pensjonist.

 

5. mai 1945, tre dager før freden brøt løs, stod denne bekjentgjørelsen i Moss Avis.

 

Besøk av Ferdinand Porsche

Gamle Coates tok ingeniørutdannelsen sin i Tyskland, og en av medstudentene hans var Ferdinand Porsche, sønn av den berømte grunnleggeren av bilfabrikken. Porsche jr. besøkte faktisk Coates her i Moss, og det var kanskje årsaken til at Coates og ElektroMek begynte å jobbe med dynamoer og elstartere for biler.

Forholdene var ganske kummerlige i ElektroMeks nye verksted fra 1945.
 

Rotter og dårlige hjelpemidler

Noen år senere flyttet vi til Fyllinga, hvor containerhavna i Moss ligger i dag. Der utvidet vi tilbudet vårt til også å omfatte elektromotorer til industrien.
– Fyllingen lå der fremdeles, så for å komme inn i lokalet om morgenen måtte de først jage vekk rotter, smiler Tore.
Da Tore begynte her til 2,50 kroner i timen, het firmaet El-Trafo, var fem ansatte og holdt til i Rabekkgata. Opp gjennom årene har de skiftet navn flere ganger, slik som F. CoatesCoates elektromotor AS og Lönne Service AS.

Etter 53 år i Kymar, har Tore Harstad endelig blitt pensjonist.
 

Tore forteller at arbeidsforholdene var ganske kummerlige den gang. De hadde omtrent ingen hjelpemidler, bortsett fra noen taljer.
– For å få kobberviklingene ut av motorene, varmet vi dem opp med gass og surstoffbrennere. Så gikk vi der og pustet inn giftig røyk, mens vi brukte tenger og rå muskelkraft for å rive ut kobberet. Men dette førte jo til at vi ble ganske sterke i armene, da.

 

På Solgaard Skog ble alt bra

Den gang drev selskapet også med produksjon av varmeelementer til plastindustrien. Coates eide også en plastavdeling som siden ble solgt til Hamax AS. Pengene derfra brukte han til å bygge lokalene på Solgaard Skog. Der startet de også produksjon av børster til elektromotorene.
– Vi flyttet inn i 1972, og da ble arbeidsforholdene langt bedre, sier Tore. – Fremdeles var vi bare fem ansatte på verkstedet, men etter hvert kom flere til.

 

Storsatsing på nye markeder

I oktober 1988 fikk Tore ansvaret for driften av selskapet. Frem til da hadde vi basert oss på industrikunder i Moss og nærmeste omegn. Men dette var på vei nedover, så det ble nødvendig å utvide markedet vårt og øke omsetningen.
– I løpet av kort tid hentet vi inn fire nye mann, og sendte folk ut på veien for å få tak i nye kunder, sier Tore. – Dette lykkes vi med, og i årene som kom gikk omsetningen rett til værs. Vi hadde mange flinke folk her, og vi hentet inn stadig flere. Til slutt hadde vi 25 mann i arbeid.

 

– Det ryktes fort når du gjør en god jobb

Da Kina kom på markedet med billige småmotorer, ble det mer lønnsomt å skifte dem ut enn å få dem reparert. Vi valgte derfor å konsentrere oss om kunder med behov for større enheter.
– Det gikk kjempebra, og vi tiltrakk oss en rekke store og spennende kunder. I dag er det omtrent ingen begrensninger for hvor store motorer vi kan håndtere.

I 2009 ble selskapet slått sammen med Component Service, og fikk navnet Lönne Service. I 2013 ble det solgt, og er i dag et selvstendig selskap, med avdelinger også i Stavanger, Bergen og Trondheim.  I 2015 byttet firmaet navn til Kymar.

I dag er det nesten ingen begrensninger for hvor store elmotorer Kymar kan håndtere.
 

– Med alle de flinke folkene vi har her i Kymar, er jeg er sikker på at dette vil gå bra i minst hundre år til, fastslår Tore. – Hvis du gjør en god jobb, så sprer ryktet seg fort og skaffer deg nye kunder. Dette har vi vært flinke til i Kymar. Vi er også allsidige: Vi tar alt, både høyspent- og lavspentmotorer, generatorer … you name it. For det er jo slik at hvis det roterer og går på strøm, så fikser Kymar det …

<!--@Item.AltTekst-->

Kymar Holding overtar aksjemajoriteten i Zip Elektro

Den 1. januar i år overtok Kymar Holding aksjemajoriteten i elektroinstallasjonsbedriften Zip Elektro as på Hitra i Trøndelag.
– Zip Elektro vil jobbe tett sammen med oss i Kymar, som er spesialister på elektromotorer og generatorer, og som driver med produktsalg og har flere verksteder langs kysten. Vi gjør dette fordi vi sammen blir en enda mer komplett leverandør og servicepartner, sier adm. dir. Ulf R. Pettersen i Kymar Holding.

På øyene Hitra og Frøya i Trøndelag foregår det i dag stor aktivitet og gjøres betydelige investeringer innenfor skips- og fiskeindustrien.

– For eksempel bygges det nå en stor skipsterminal ikke langt fra utgangen av Hitratunnelen, som binder øya til fastlandet, forteller daglig leder Ulrik Haugen i Kymar Elektro, tidligere Zip Elektro. – Fra denne terminalen vil det blant annet bli skipet ut oppdrettslaks til kontinentet.

Gjør oss til en mer komplett leverandør

– Området Hitra/Frøya har stort potensial, og behovet for skipselektro og elektrotjenester til oppdrettsanlegg og marine er sterkt økende, fortsetter Haugen. – Hos oss har vi lang erfaring og høy kompetanse på kontroll, sertifisering, installasjoner, service og vedlikehold innenfor disse fagfeltene. Og det nye samarbeidet med Kymar gjør at vi nå kan utvikle firmaet vårt ytterligere.

Kymar er ledende i Norge innen tilstandskontroll, ex. inspeksjon, service og vedlikehold av elektromekanisk utstyr både til landbasert industri, marine og olje- og gassindustrien. I tillegg er produktsalg av elektromotorer, omformere, gir etc. en svært viktig del av Kymars virksomhet. Vi har mange gode leverandører, blant annet ABB hvor vi er teknisk distributør (Value Provider) på motorer og generatorer, samt at vi er distributør for ABB omformere.

– Vi hadde lenge tenkt å knytte til oss et elektroselskap, fordi dette vil gjøre Kymar til en enda mer komplett leverandør og servicepartner for kundene våre, forklarer adm. dir. Ulf R. Pettersen i Kymar Holding. – Derfor er eierskapet i Zip Elektro midt i blinken for oss.

Tilfeldig møte på en oljeplattform

Det hele startet med at Haugens sønn, som jobber offshore, tilfeldigvis kom i kontakt med to av Kymars skipselektrikere ute i Nordsjøen.

– De begynte å snakke sammen, og vi fikk vite at Zip Elektro var i salgsforhandlinger med et annet selskap, sier Pettersen.

– Men koronanen gjorde at dette arbeidet gikk tregt, forteller Haugen. – Så da Kymar kom på banen i sommer, valgte vi å fortsette forhandlingene med dem.

Satser på fiskeri, oppdrett og marinesektoren

– Gjennom tilknytningen til Zip Elektro har vi fått med oss dyktige fagfolk som kan elektro, automasjon og i tillegg innehar installatørsertifikat, fastslår Pettersen. – I tillegg holder de til i et svært interessant område på grunn av alt som foregår innenfor oppdrett og marinesektoren der. Dette er næringer vi i Kymar satser stort på. Så med våre 4 verksteder (Moss, Stavanger, Bergen og Trondheim) og Kymar Elektro på Hitra/Frøya, er vi nå svært godt dekket langs kysten, både som leverandør og servicepartner. 

– Vi kommer fortsatt til å tilby samme elektrikertjenester til privatkunder på Hitra og Frøya som tidligere. Men med Kymar på laget kan vi nå ta på oss oppdrag i det profesjonelle markedet som tidligere var for store for oss, smiler Haugen.

<!--@Item.AltTekst-->

Kymar Elektro

ZIP Elektro har skiftet navn til Kymar Elektro og utvider porteføljen av tjenester og lokasjoner. Mer informasjon kommer

<!--@Item.AltTekst-->

Kymar Solutions

Kymar Group har overtatt aksjemasjoriteten i tidligere EA Solutions som nå har endret navn til Kymar Solutions.  Med dette utvider Kymar Group sin portefølje med egne produkter samt styrker kapasitet på elektro og automasjon

<!--@Item.AltTekst-->

Kymar bistår med inspeksjon og overhaling av elektromotorer på Jotun-skipet via kontrakt med Rosenberg Worley.

Lars Due og Jan Tore Skaug som til sammen har over 50 års fartstid i Kymar med vedlikehold og reparasjoner av elektromotorer har i 2021 jobbet med et større prosjekt sammen med Rosenberg Worley AS. Vi blant annet har inspisert og overhalt 7 stk. ABB høyspentmotorer. Overhalingen av motorene inngår i kontrakten Rosenberg Worley AS har mot Vår Energi ifm. levetidsforlengelsen av produksjons- og lagerskipet Jotun på Balder-feltet i Nordsjøen. Når arbeidet er ferdig, vil levetiden til skipet være forlenget helt til 2045.

Prosjektet har vært spennende og krevende og omfattende og vært gjennomført i tett samarbeid med ABB som utfører noe av jobben.

Alle motorene gjennomgår slutt tester og de 3 første er allerede levert til Rosenberg for montering om bord på skipet. Så langt har overhalingene gått som planlagt

KYMAR © 2024 | Personvernerklæring

KYMAR AS
Solgaard Skog 7, 1599 Moss

Faktura: faktura@kymar.no. E-post: info@kymar.no. Salg: salg@kymar.no.
Vakttelefon: +47 92 43 20 85*

*fakturerbar tjeneste